Start

Sommerlejr 2013Sommerlejren fra en trop spejders synsvinkel

Bornholm 2013

Lørdag morgen mødtes vi, 42 veloplagte spejdere, på Hillerød station. Efter at have forladt forældrene på P-pladsen, gik turen med S-toget til København Hovedbanegård, hvorfra intercitytoget kørte os gennem Sverige til Ystad. Efter en kort gåtur i hurtigt tempo gik vi ombord på katamaranfærgen mod Solskinsøen. Da vi nåede Rønne viste vejret sig da også fra sin pæneste side med blå himmel og sol. Allerede i færgelejet skilte troppen sig fra resten af gruppen, idet vi begav os af sted på hejk - med oppakning til hele ugen.  Så mens resten af gruppen tog til

Rømeregårdcentret midt på øen for at bygge lejr, blev troppen sat ind i vejen til aftenens overnatningssted ved Opalsøen på øens nordende. Uheldigvis nåede vi ikke den bus der var planlagt til os, så vi brugte vores første time på øen på at handle til aftensmaden over trangia i en nærliggende Kvikly. Da der var købt kartoffelmospulver, bacon, brød og pølser i rigelig mængder, gik turen med bus videre til Hasle. Her holdt vi et kort stop, med tid til toiletbesøg og drikkedunksfyldning, inden hejken rigtigt startede opad den smukke Kyststi langs øens vestside. Efter få kilometer holdt det smukke vejr, dog ikke længere, og regnen begyndte at dryppe fra en nu noget mere grå himmel. Det våde vejr holdt resten af vejen til Hammerhavn, og gjorde stiens mange sten og træ til glatte flader på et underlag af sjasket mudder, og forlængede gåturen med en times tid. Humøret hos os 15 tropsspejdere var dog stadig højt, og holdt helt til Hammers Hus, hvorfra der ikke var langt til nattens overnatningssted i to sheltere mellem Hammersø, Opalsøen og Hammerhavn. Inden aftensmaden var der mulighed for udspring fra en otte meter høj klippe direkte i Opalsøen, hvilket 7-8 stykker benyttede sig af.

Næste morgen startede dagen med at nogle meget aggressive måger var i gang med at æde vores leverpostej. Lige efter morgenmaden begav vi os videre mod den cirkel Brian havde tegnet på vores kort, der så godt nok viste sig at være forkert. Til sidst fandt vi dog ham og Kathrine ved et nedlagt granitbrud, hvor de stod klar med klatreudstyr. Vi brugte formiddagen på at kravle på de stejle klipper i bruddet, inden vi gik videre mod Almindingen. Det meste af dagen gik herefter med at gå ud af hvad der virkede som en uendelig lang asfaltvej halvvejs gennem øen. Selvom vejrguderne stadig ikke var med os, var der, i hvert fald forholdsvist, godt humør, og gå på mod fra alle. I Klemensker stødte Marie og Ida til følget, og bidragede med fornyet energi. Henad aftenen kom vi til tre lækre sheltere inde midt i Almindingen, med et godt nok knap så lækkert lokum. Brian og Kathrine mødte os med ingredienser til burgere over bål, og vores store rygsække, som de havde kørt for os hele dagen.

Efter at have fået lov til at sove igennem (til kl. 10). Ok, efter at have fået lov til at falde i søvn igen efter at være blevet vækket af nogle bornholmske skovmænd, der sang ”I østen stiger solen op”, og have spist havregrød til ”brunch”, fortsatte gåturen, nu igen med fuld oppakning, denne gang godt nok mod centret, hvor resten af gruppen og ugen ventede. Vejret viste sig fra sin fineste side, og vi begyndte endelig at tro på vi faktisk var på Solskinsøen. Efter et enkelt stop for at få fyldt vanddunkene og en lille pause ved et busstoppested i Årsballe, nåede vi endelig frem til centret, hvor vi godt nok var de eneste spejdere fra gruppen, idet juniorerne også var på vej hjem fra hejk, og minierne brugte dagen i Svaneke. Eftermiddagen brugte vi på at få slået telte, bygget overdækning til det spisebord juniorerne havde bygget dagen forinden og hjælpe Kim og Karen med at lave hamburgryg, der blev serveret for de hjemvendte juniorer og minier til aftensmad. Dagen afsluttedes med et fælles lejrbål på centret, sammen med de andre grupper, der også boede på Rømeregård.

Tirsdag var gruppedag. Vi deltog alle sammen i de olympiske lege, hvor vi repræsenterede forskellige lande i patruljer på tværs af grenene i discipliner som bueskydning, sækkevæddeløb, skiløb på et par ski pr. land, roning i raftebåde, og kyllingecurling. Efter lækre laksefileter og pølser til aftensmad, spillede vi rundbold i to store hold, igen på tværs af grenene, inden vinderen kåredes ved et fælles lejrbål.

Efter flaghejsning kl. 8, bød onsdag på forskellige aktiviteter for de forskellige grene. Minierne brugte dagen på at ryge bornholmersild i olietønder, og få lavet små bornholmske stentrolde. Juniorernes formiddag bød på træklatring, i et 16 meter højt træ. I troppen legede vi med konserves og øldåser om formiddagen, mens halvdelen af troppen startede eftermiddagen med træklatring, mens den anden halvdel smedede i centrets smedje, inden vi byttede halvvejs gennem dagen. Om aftenen havde centrets stab planlagt et natløb for alle grene, hvilket blev skudt af sted i hold således at minierne var tilbage længe inde de ældste tropsspejdere tog af sted. For de sidste hold blev ventetiden brugt på at lave snobrød og spille kort, mens vejret, efter par ellers drypfrie dage, blev mere og mere dystert; de sorte og grå skyer trak sig sammen, og torden og lyn blev mere og mere hyppige. Da vi endelig begav os af sted var vi godt pisket op, og natløbet var derfor mindst lige så skræmmende som for de første minier. Eventyrhistorien løbet var bygget op omkring, gik ud på at Ridder Rust havde mistet sit sværd, og vi skulle hjælpe til med at finde det. Undervejs på løbet, der gik rundt omkring på grunden mødte vi både en flink heks, en strandet havfrue, en gammel druide, to dværge, en flyvende elverprinsesse, hendes rimende far og et teselskab, inden løbet afsluttedes i kælderen, med en ridder, der havde sværdet.

Torsdag var flaghejsningen rykket en time frem på grund af natløbet aftenen forinden, og den daglige havregrød blev derfor indtaget, inden den fællesflaghejsning med resten af centret. Troppen begav sig af sted mod Klemensker for at nå en bus, umiddelbart efter flaget var hejst. Fra Klemensker gik turen med bussen gennem Allinge endnu engang til Opalsøen, denne gang for at rapelle med to medlemmer af centrets stab. Rapellingen foregik ned af en stejl klippe med udsigt over den billedsmukke Opalsø. Næsten hele troppen fik overvundet højdeskrækken og taget den skræmmende tur ned ad klippen, i flere, eller færre hop. Da alle der ville var igennem, gik turen til den anden side af søen, hvor der igen var mulighed for klippeudspring, hvilket en del flere, sikkert delvist begrundet den varme dag, sprang ud i. Lige inden der var afgang tilbage mod centret med bus prøvede 4 spejdere og Brian den 293 m lange svævebane, der går tværs over søen. Da vi efter en bustur, og endnu en 6 km lang gåtur fra Klemensker til Rømeregård, var tilbage i lejren, var der en meget velsmagende høvdingegryde til vores sultne maver. Juniorerne havde brugt dagen på at slibe sten, og så havde også de fået chancen for at ryge sild i olietønder. For minierne bød dagen på en dagtur, til vandet, hvor de fik badet.

Efter at have indtaget den daglige havregrød, brugte troppen torsdag formiddag på at bage kage i jordovne. Ovnene bestod i og for sig bare af et kvadratisk stykke metal af en eller anden art, som blev gravet en i en skrænt, og tændt bål under. Vi havde lånt dem af centret efter at have overvejet og forespurgt en måde at bage kage over bål på. Vi drømt om lækre kager aftenen før, da vi ledte efter opskrifter, og det lykkedes da også at fremtrylle en meget røget brownie, 80 nogenlunde præsentable cookies (efter at have brændt en plade af), og 1½ rigtigt lækker banankage. Eftermiddagen bød på nedslagning af telte og afslapning, inden lejren for alvor kunne nedbrydes efter at aftensmaden var færdigtilberedt og spist. Det var meningen at minierne skulle have brugt dagen på at gå en 6 km lang tur til Rokkestenen, men da de kom tilbage til aftensmadstid, havde de gået langt nok til at erhverve sig et 20 kms mærke. Det betød dog ikke at de var trætte eller udmattede, tvært i mod måtte tropsspejderne erfarer at minierne slæbte stort set lige så magne rafter, som de selv gjorde.

Lørdag morgen med tidligt gik turen hjemad igen. Rejsen gik både med bus, færge, tog og S-tog, inden de trætte, spejdere blev afhentet af deres savnende forældre på stationen.

Skrevet af Signe Marie Obel

• Sommerlejr 2013

• Siden er senest redigeret: tirsdag 20 februar 2018, 19:40:47.

Kalender

man jun 25 @17:30 - 08:00PM
Sommerafslutning

CookiesAccept

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies anvendes til væsentlige drift af dette websted er allerede blevet indstillet.